Den helige profeten från Mecka paran

Guds glans från Mecka

I 5:e Mose boken kapitel 33 läser vi en intressant profetia som talar om tre uppenbarelser; den första i Sinai, den andra vid Seir som ligger i Palestina och den tredje och största i Paran. Profetian handlar om de tre Abrahamitiska religionerna. Som läsaren kommer att lägga märke har en del översättare valt att förvränga versens betydelse, antagligen med syfte att missleda den funderande läsaren. Tanken är kanske att man inte skall utläsa någon profetia, eller att den inte handlar om profeten Muhammed, ifall någon ser versen som en profetia.

1917 års översättning

Och detta är den välsignelse gudsmannen Mose gav Israels barn före sin död; han sade: “HERREN kom från Sinai, och från Seir gick hans sken upp för dem; man kom fram i glans från berget Paran, ut ur hopen av mångtusen heliga; på hans högra sida brann i eld en lag för dem. Ja, han vårdar sig om folken; folkets heliga äro alla under din hand. De ligga vid din fot, de hämta upp av dina ord. (5 Mos 33:1-3)

Svenska folkbibeln:

Detta är den välsignelse gudsmannen Mose uttalade över Israels barn före sin död: Han sade: ” HERREN kom från Sinai, från Seir gick hans sken upp över dem. Han strålade fram från berget Paran, ur skaran av mångtusen heliga. På hans högra sida brann i eld en lag för dem. I sanning, han älskar folken. Alla hans heliga är i din hand. De faller ner vid din fot, de tar emot av dina ord. (5 Mos 33:1-3)

Den översättning som är längts från originalet är Bibel 2000s översättning:

Detta är den välsignelse som gudsmannen Mose gav israeliterna före sin död. Han sade:

Herren kommer från Sinai, från Seir går han upp över sitt folk, från berget Paran träder han fram i glans. Han närmar sig från Kadeshöknen, han går längs Moabs branter.

Du älskar stammarna och har alla heliga i din hand. (5 Mos 33:1-3)

Sinai är där profeten Moses fick uppenbarelsen, Seir ligger i Palestina där Kristus fick uppenbarelsen. Det är allmänkänt att Moses fick uppenbarelsen i Sinai, och Kristus i Palestina där Seir ligger:

          Seir, a mountain of Idumaea and its aboriginal occupants, also one in Palestine: – Seir.[1]

Uppenbarelsen i Paran är annorlunda, den skiljer sig från de första två. Till skillnad från dem andra kommer Gud själv att träda fram Paran. Skillnaden mellan Paran uppenbarelsen som den sista Profeten fick och de andra tidigare var att, i Paran uppenbarelsen är Gud själv som är talaren, till skillnad från dem andra där profeter berättar Guds vilja och ord. Koranen är, enligt muslimer, Guds uppenbarade ord. I en tidigare artikelserie analyserade vi en profetia om den utlovade profeten, en stor profet som kommer från israeliternas bröders led, ismaeliter.[2]

Läsaren ser säkert intressanta och centrala skillnader mellan dessa tre översättningar. Ett tydligt exempel är att fundera över: Varför väljer de första översättningar pronomenet för tredje person för han som älskar folken medan den Bibel 2000 väljer pronomenet för den andra personen, du? Säger originalet du eller han? Den mest märkliga skillnaden är Bibel 2000s tillägg, ”Kadesh[3] öknen och Moabs branter”, vilken har fetmarkerats ovan.

 

Vulgata översättningen som är förislamisk, från 300-talet, är enklare att förstå och bjuder på intressant information som saknas i senare bibelversioner efter 600-talet, då profeten Muhammed predikade började predika. Översättningen lyder som nedan:

 

And he said: The Lord came from Sinai, and from Seir he rose up to us: he hath appeared from mount Pharan, and with him thousands of saints. In his right hand a fiery law. He hath loved the people, all the saints are in his hand: and they that approach to his feet, shall receive of his doctrine. (5 Mos 33:2ff)

 

Det som är svårt för icke muslimer att acceptera är att profetian handlar om de tre kända Abrahamitiska religionerna. Att dessa verser rör sig om en profetia kan man enkelt utläsa från texten. Kristna exegeter anser också att profetian handlar om Kristus.[4] Dessa exegeter kan inte förklara vem profetian om Paran handlar om vam den helige som älskar folken är? Det finns mycket som man kan utläsa fån denna profetia. Jag väljer att presentera några poäng i punktform:

 

  1. Gud har tre uppenbarelser i tre stadier, den första är i Sinai den andra i Palestina och den tredje i Paran. Paran är ett större område som rymmer bland annat delar av Sinai samt nordvästra Arabien, bland annat Mecka där profeten Ismael levde och begravdes.[5] Det intressanta är att det inte finns någon profet som har uppstått i Paran mer än en enda profet, profeten Muhammed vilken riktade sitt budskap till folken.
  2. Att Gud själv kommer och visar sin glans i Paran. Detta innebär förstås inte att Gud har någon kropp med vilken han kommer till det nämnda området utan förmodligen att Guds kraft och egna ord kommer att manifesteras i Paran. Det gör uppenbarelsen i Paran viktigare än de övriga två i Sinai och Seir.
  3. En helig man kommer med tiotusen eller många tusen heliga, oenigheten beror på ordet רבבהrebabah som betyder många tusen, tiotusen eller en miljon.[6] Den helige kommer med Guds uppenbarelse och tiotusen till Paran. Denna profetia uppfylldes genom profeten Muhammed (s). Han började alldeles ensam med uppdraget att under den mest mörka perioden av medeltiden och mitt bland ett barbariskt folk kalla mänskligheten till tron på Gud. Han plågades tillsammans med sina anhängare men vägrade ge upp. Tillsist efter tretton år lämnade han och de andra muslimerna Mecka, vilken ligger i Paran. De fick utstå många krig och tillsist efter sju år kom denne helige profet med tiotusen man tillbaka och stod segrande över bergen som omgav Mecka. På så sett visade han också hur Gud hade stött detta budskap som började med en ensam person och sedan spreds till hela arabiska halvön och sedan till hela världen.
  4. En annan viktig detalj i profetian är att denne man som kommer, tillsammans med tiotusen, han har lagar av eld. Man bör ställa sig frågan, vilka lagar pratar profeten Moses om, är det hans egna lagar eller lagar som den utlovade profeten från Paran skall komma med? Givetvis talar han inte om Torans lagar utan om lagar som denne man i Paran kommer med. Det kan inte vara Kristus då han inte kom med några nya lagar utan betonade att Moses lag fortsätter att gälla.
  5. Att hans lagar är av eld, ger ytterligare en annan viktig detalj som underlättar identifieringen av den helige som kommer till Paran. Det är intressant att jämföra den här profetian med Johannes döparens beskrivning av den stora profeten som han liksom sin kusin Kristus bana väg för: ”han som kommer efter mig..döper med eld” det finns bara en profet som kom efter Johannes och det var ingen annan än just Profeten Muhammed (s).[7] Den här Profeten som kommer att uppstå i Paran kommer förstås inte att ha eldlagar eller lagar av eld. Eld har en symbolisk betydelse. Man måste därför fundera över vad är det som är speciell med eld? Det finns två intressanta egenskaper som man bör fundera över:

 

  1. Eld sprider sig snabbt så fort den kommer något mottagligt materia. Den här heliga mannens lagar som kommer från Paran kommer därmed att spridas väldigt snabbt.
  2. Eld låter den hårdaste metallen att smälta eller mjukna. Den här mannens lagar är sådana som vinner mark på de hårdaste planen. Ingen kommer därmed att kunna stå emot den här mannens lagar, hur stark än motståndarna kan vara.

 

Den här Profetens lagsystem kommer därmed att ogiltigförklara tidigare lagar, då hans lagar är dominerande de tidigare lagarna. Denna betydelse impliceras av den beskrivning som Moses lämnar om den heliges lagar, de är av eld. Det innebär att Moses och de andra profeternas lagar inte var av eld.

  1. Den viktigaste egenskapen som verserna talar om, förutom att den helige är från Paran, är hans målgrupp. Den helige är rädd om alla Man undrar: Var inte de andra profeterna också rädda om alla folk? Det var de givetvis, men den helige kommer inte endast att rikta sig till ett folk, såsom de tidigare profeterna, utan till alla folk. Det är en väsentlig skillnad mellan den helige från Paran och alla andra profeter. Den enda profeten från Israelsbarn som folk tror hade blivit sänt till alla folk är Kristus frid vare med honom. Han kan definitivt inte vara den som folken väntade på, då han endast riktade sig till israeliterna.[8] Profeten Muhammed är ensam om att vara verksam i Paran med ett budskap som han riktade till alla folk.
  2. De som faller ner vid den heliges fötter får hans lära, ett beröm som han inte delar med någon annan. Till hans ära säger Gud de heliga måste kasta sig under hans fötter för att få hans lära. Johannes döparens beskriver den store profeten med en liknande vördande ordalag:

Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler (Matt 3:11)[9]

Kristna menar att den profet som Johannes utlovar är Kristus, vilket inte kan vara fallet.[10]

Vem är då denne profet, genom vilken Gud visar sin glans i Paran? Vem är den som ”vårdar sig om folken” till vilka han sprider sin lära? Om man utesluter Profeten Muhammed (s) får man gå svarslös förbi dessa och många liknande profetior, då dessa endast har uppfyllts av den sista profeten.

[1] Strong’s Hebrew and Greek Dictionaries

[2] https://www.profeten.net/Muhammed/den-utlovade-profeten/

[3] Det är möjligt att översättarna valt att översätta ordet helig קדשׁ qodesh till Kadesh öknen. Men varifrån har de fått alla andra orden som finns med i bibel2000? En fråga som man inte riktigt kan finna svar på.

[4] Bland de: John Nelson Darby (1800 – 1882), Dr. John Gill (1690-1771), Matthew Henry (1662 – 1714)

[5] Samtliga artiklar som vi lägger upp på denna hemsida är delar av en bok som visar att den bibliska profeten nationerna väntar på och profeterna pratade upp var profeten Muhammed, ”Profeternas längtan efter nationernas väntan”. I denna bok kan läsa ett kapitel som behandlar Parans geografi. Är du intresserad av boken? Meddela oss så uppdaterar vi dig när boken är tryckt, eller klar som PDF.

[6] Strong’s Hebrew and Greek Dictionaries, ord nr 7233

[7] Kristna försöker att visa att Kristus är den som kom efter Johannes, vilket inte stämmer då de var jämnåriga kusiner som predikade samtidigt bland judar.

[8] Enligt bibeln för liknar han icke judar med hundar och grisar, kan han då enligt bibeln vara den som spred kärlek och budskapet till andra folk?

[9] Se även Mark 1:7, Luk 3:16 Joh. 1:27

[10] Såsom vi kommer att förklara i en senare artikel där vi analyserar Johannes profetia.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *